Vedtekter

Vedtekter for Dysterlia Barnehage SA
Liaveien 20b, 1435 Ås, Org.nr 871 425 272

Hjemmel; Fastsatt på Årsmøtet 27.05.2024


§1 Eierforhold

Vedtektene gjelder for Dysterlia barnehage SA (samvirkeforetak) som eies og drives av foreldre som har barn i barnehagen. 

§2 Virkeområde

Barnehagen skal drives i samsvar med gjeldende lover og regelverk, og er en godkjent pedagogisk virksomhet. Formålet med vedtektene er å gi informasjon og opplysninger av betydning for foreldrenes forhold til barnehagen. Vedtektene inneholder generelle bestemmelser om driften av barnehagen. Styret i barnehagen – eller de som er delegert myndighet – kan endre vedtektene.

§3 Forvaltning

Barnehageeier har det overordnede ansvaret for at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og regelverk, jf. Barnehageloven §7 første ledd. Styret i barnehagen består av foreldrerepresentanter og velges inn på Årsmøtet. Styret beslutter disposisjoner som er av vesentlig art eller av stor betydning for barnehagen. Videre skal styret føre tilsyn med at daglig ledelse er i overenstemmelse med vedtak fattet av årsmøtet og/eller styret, SU, barnehagens vedtekter og lovgivning for øvrig.

Styret kan i samråd med styrer/daglig leder vedta regler for den daglige drift av barnehagen. Hel plass er 47,5 timer pr. uke. Barnehagen har primært 100% plasser. Barn som har plass i barnehagen, får fortsette med mindre særlige viktige grunner tilsier noe annet. Barnehagen har tre avdelinger. Innenfor tillatt ramme kan antallet barn med ulik oppholdstid justeres.

§4 Barnehagens formål

Formål

Barnehagelovens § 1

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

§5 Samarbeidsutvalg (SU)

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Er det i forskrift etter § 20 satt en maksimalgrense for foreldrebetaling, kan bare foreldrerådet samtykke til foreldrebetaling utover dette.

Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter eget ønske, men ikke med flere representanter enn hver av de andre gruppene.

Barnehageeieren skal sørge for at saker av viktighet forelegges foreldrerådet og samarbeidsutvalget.

§6 Opptak av barn

Dysterlia barnehage inngår i kommunens samordnede opptak, jf. Barnehagelovens § 17. Opptaket foretas i samsvar med forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage. Rådmannen er opptaksmyndighet. Søknad om barnehageplass, bytte av barnehage eller oppholdstid gjøres elektronisk via Oppvekstportalen på kommunens hjemmesider.

Hovedopptak:

I hovedopptaket tildeles plass til de som har søkt innen søknadsfristen 1.mars. Hovedopptaket gjennomføres til alle søkere med rett til plass etter barnehagelovens § 17, har mottatt et tilbud om barnehageplass.

Takkes det ja til overflytting til ny barnehage i hovedopptaket mister man automatisk det barnehagetilbudet man har. Dette gjelder mellom private barnehager samt fra kommunale barnehage til privat barnehage.

Det tildeles plass til barn med lovfestet rett til plass i barnehage og barn som ønsker å bytte barnehage. Hovedopptaket gjelder for plasser som er ledige fra august.

Rett til plass (jf. barnehageloven § 16):

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barn som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter.

Supplerende opptak:

Til supplerende opptak kan det søkes hele året. Supplerende opptak gjennomføres på grunnlag av ventelisten på det aktuelle tidspunkt. Det er ikke lovfestet rett til plass ved supplerende opptak.

Tildeling av plass:

Brukernes ønsker, og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket jf. barnehagelovens § 17 første ledd. Dersom det ikke er ledige plasser i de søkte barnehagene, kan kommunen tilby plass i en annen barnehage. Dersom det ikke er mottatt tilbud om barnehageplass innen 31. desember inneværende år, må det søkes på nytt (ventelisten slettes).

Styrer foretar opptak etter gjeldende opptakskriterier: Dersom opptaksberettiget barn ikke kan tilbys plass med ønsket oppholdstid, gis barnet tilbud med alternativ oppholdstid. Deretter går tilbudet til neste barn ifølge søkerlisten.

Gjeldende opptakskriterier følger som vedlegg til vedtektene (se vedlegg 1.)

§7 Oppsigelse

Gjensidig oppsigelsestid er to måneder, regnet fra den 1. i påfølgende måned. Siste frist for å si opp i barnehageåret er 1.mars. Sier en opp plassen senere må en betale ut barnehageåret. 

§8 Foreldrebetaling

Det betales makspris, for 11 måneder per år.

Barnehagen har inntektsgraderte betalingssatser. Betaling skjer innen den 5. hver måned. Ved forsinket betaling vil det bli ilagt et gebyr etter gjeldende satser. Ved utelatelse av betaling, og/eller dersom plassen ikke nyttes uten særlig grunn, vil plassen sies opp av styret 7 dager etter den første i påfølgende måned.

Eventuelt utestående som ikke blir betalt, sendes inkasso etter vanlige regler.

§9 Dugnad

Dysterlia barnehage har pliktig dugnad. Hver familie skal bidra med inntil 10 dugnadstimer. Møter to foresatte, skriver begge timer.

Det gjennomføres min. 4 fellesdugnader pr. barnehageår. 2 ute-dugnader og 2 vedlikeholds-dugnader/vaskedugnader inne, om høsten og våren. Dugnadskomiteen avgjør behovet for dugnadsarbeid og er ansvarlig for gjennomføring og oppfølging. Alle foreldre er ansvarlige for å få gjennomført 10 dugnadstimer pr. barnehageår. Type arbeid som gjennomføres kan tilrettelegges ut fra kompetanse og behov for barnehagen.

§10 Arealutnytting

Veiledende netto leke- og oppholdsareal per barn: 

Under 3 år: 5,2 m2

Over 3 år: 4 m2

Utearealet skal være om lag 6 ganger netto leke- og oppholdsareal. 

§11 Åpningstid/ferie- og plandager

Åpningstid:

  • Barnehagen holder åpent hverdager fra 07.15 til 16.45
  • Barnehagen er stengt jule- og nyttårsaften
  • Barnehagen holder stengt mellom jul og nyttår, samt man-ons før skjærtorsdag.
  • Barnehagen er stengt tre uker på sommeren; uke 28-29-30
  • Barnehagen er stengt 6 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Dette sammenfattes med de kommunale barnehagene og skolene i Ås kommune.

Ferie:

Alle barn skal ha minst 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret. 3 av ukene skal være sammenhengende.

All ferie må registreres på MyKid. Ferie som tas ut i uke 27 og 31 er bindende påmelding.

Skolestarterne har plass til og med uke 27. Nye barn tas inn fra uke 32.

§12 Internkontroll

Dysterlia barnehage er medlem av PBL – Private Barnehagers Landsforbund. Barnehagen har internkontroll i henhold til gjeldende forskrifter og retningslinjer, jf. Barnehageloven §9. Barnehagen bruker HMS-PBL Mentor, som er et digitalt verktøy der HMS-arbeidet registreres, dokumenteres og gir oversikt over alt internkontrollarbeidet i barnehagen.

§13 Taushetsplikt og opplysningsplikt

Barnehagelovens §44 slår fast at reglene for taushetsplikt i forvaltningslovens §§13 til 13f gjelder for ansatte i barnehager. Styret og personalet i Dysterlia barnehage har taushetsplikt etter § 20 i Lov om barnehager.

Barnehageloven §§ 45 og 46 pålegger barnehagepersonalet opplysningsplikt i forhold til sosialtjenesten og barneverntjenesten.

§14 Erstatningsplikt/forsikring av barn

Barnehagen har ingen erstatningsplikt for medbrakte personlige eiendeler som for eksempel klær, vogn og leker. Barn i Dysterlia barnehage er kollektivt ulykkesforsikret for den tiden de oppholder seg i barnehagen og på utflukter som er arrangert av barnehagen og på direkte vei til og fra barnehagen. 

§15 Helsekontroll

Det skal legges frem opplysninger om barnets helse etter retningslinjer departementet til enhver tid bestemmer.

§16 Endringer av vedtekter

Endringer av vedtekter for Dysterlia barnehage SA vedtas av det gjeldende styret ved valgte sittende representanter for foreldrene (barnehageeier).


Opptakskriterier for Dysterlia barnehage (vedlegg 1)


  • Barn med funksjonshemming, og barn det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjenester. Sakkyndig instans må bekrefte at barnet har rett til barnehageplass. (jf. barnehageloven §18)

  • Barn av ansatte.

  • Barn som har søsken i barnehagen ved tidspunkt for opptak.

  • Eldste barn prioriteres først, men med en helhetlig vurdering av alderssammensetning og kjønnsfordeling

  • Dysterlia barnehage prioriterer barn med adresse innenfor Rustad skolekrets, men kan ta inn barn fra andre skolekretser.

  • Barn fra andre kommuner kan tilbys plass, men bare dersom det ikke er nok søkere fra Ås Kommune.

Klagemulighet vedrørende opptak: Klagen sendes gjennom samordnet opptak til Ås kommune. Barnehagen mottar klagen fra kommunen og sender informasjon og begrunnelse for avslag tilbake, som videresender dette til gjeldende mottaker. 



Vi bruker informasjonskapsler for å sikre at nettsiden vår fungerer som det skal, og for å tilby deg best mulig brukeropplevelse.

Avanserte innstillinger

Du kan tilpasse dine informasjonskapsler-preferanser her. Aktiver eller deaktiver følgende kategorier og lagre valget ditt.

De essensielle informasjonskapslene er avgjørende for sikker og riktig drift av nettsiden vår og registreringsprosessen.
Funksjonelle informasjonskapsler husker preferansene dine for nettsiden vår og aktiverer dens tilpasning.
Ytelsesinformasjonskapsler overvåker ytelsen til nettsiden vår.
Markedsføringsinformasjonskapsler lar oss måle og analysere ytelsen til nettsiden vår.